Er du den lykkelige indehaver af en webshop, er du forhåbentlig allerede i fuld gang med at pakke dine kunders ordrer ned, så de kan blive sendt. Men selv hvis du allerede har en vis rutine, er der her en række gode råd, der gør det endnu sjovere at pakke.
Har du en webshop, hvor hver eneste ordre skal pakkes og sendes til kunderne, så er det alt afgørende, at du gør pakkeprocessen så god som overhovedet muligt. Både for din egen og for dine kunders skyld.
Det er ikke noget så irriterende som at arbejde med skriveredskaber, der ikke virker, sløve knive og taperuller, der løber tør for tape. Derfor skal du altid sørge for at have gode pakkeredskaber og rigeligt af dem. Du bør så vidt muligt forsøge at finde en enkelt god leverandør af alt inden for pakning og emballege, da dette vil gøre din dagligdag en del nemmere
Du skal som minimum bruge:
- Boblekuverter, bobleplast og boblefolie
- Rigeligt med tape og en god dispenser
- En skarp kniv og en god saks
- Nogle gode paprør
- Kuglepenne, der virker
- Papkasser i forskellige størrelser
- En god pakkevægt
Har du et stort lager med tunge varer, kan det også være smart at have en vogn til plukning af varerne. Det gør det hele lidt lettere.
God emballage gør den store forskel
Det er vigtigt, at du skaffer dig et fornuftigt lager af emballage af god kvalitet og gerne i flere forskellige størrelser. Præcis hvilken form for emballage afhænger af hvilke produkter, du sælger, men mange har stor glæde af at have boblefolie, fryseposer og lynlåsposer på deres hylder. Sælger du vin og spiritus, skal du selvfølgelig også have vinemballage.
Pakkernes udseende er med til at give dine kunder et indtryk af din butik. Derfor er det vigtigt, at tingene er i orden. Prøv at sætte dig i kundens sted, når du pakker. Overvej, hvordan du selv ville opleve det, hvis du modtog den pakke, du netop er blevet færdig med.
Der må gerne være noget lækkerhed over at modtage en pakke fra netop din webshop. Og her spiller den korrekte emballage en vigtig rolle. Vil du forkæle dine kunder lidt ekstra kan du overveje at lægge en rabatkode, brochure eller lille gratis gave med også.
God plads til arbejdet
Når der rigtig kommer gang i din webshop, kommer du forhåbentlig til at pakke rigtig mange pakker hver eneste dag. Der skal du sørge for, at du har en fornuftig arbejdsplads, hvor du har din emballage og dine pakkelabels indenfor rækkevidde og du kan arbejde frit uden at slå hovedet eller albuerne mod reolerne.
Invester i et godt og stabilt bord og nogle gode hylder, så du har plads til at organisere din emballage. Hvis du står meget op, når du pakker kan det også være en god ide med nogle aflastningsmåtter.
En god arbejdsplads gør det meget lettere at forblive glad og positiv, når du pakker, og selvom det måske ikke virker så relevant, så er dit humør afgørende for, om du leverer pakker af den kvalitet, din kunde gerne vil modtage. Prøv i stedet at gøre det til en fornøjelse at pakke ved for eksempel at høre musik, mens du pakker. Og husk – at mange timer ved pakkebordet er et tydeligt tegn på succes.
Pak en gang om dagen
Hvis du griber papkasse, pakkelabels og tape hver gang, der tikker en ny ordre ind, kommer du til at bruge uforholdsmæssigt meget tid på at pakke. Vælg i stedet et fast tidsrum, du pakker i, så du kun pakker en gang om dagen. På den måde samler du din indsats, så du er effektiv og kan bruge resten af dagen på andre opgaver.
Hvis det overhovedet er muligt, så arranger det sådan, at Post Danmark, GLS eller hvilken distributør du nu anvender, kommer og henter pakkerne direkte på dit lager eller kontor. Det sparer dig for en masse tid, hvor du ellers kunne stå i kø på det lokale posthus.